سالانه ۹۰۰ تن گیاه دارویی در یزد تولید می شود

سالانه ۹۰۰ تن گیاه دارویی در یزد تولید می شود
خانه اخبار اجتماعی یزد سالانه ۹۰۰ تن گیاه دارویی در یزد تولید می شود
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0
سالانه ۹۰۰ تن گیاه دارویی در یزد تولید می شود
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: سالیانه ۹۰۰ تن گیاه دارویی در سطح ۹۳۰ هکتار از اراضی زراعی استان یزد تولید می‌شود.

به گزارش یزدنیوز، یزد یکی از استان‌های مرکزی ایران است که همیشه به خاطر هوای گرم و کویری شناخته می‌شود در واقع یزد کم باران‌ترین استان ایران است .

یزد به دلیل داشتن آب و هوای منحصر به فرد و منابع معدنی بسیار، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این روزها بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای مصرف داروهای شیمایی با استفاده از گیاهان دارویی برخی از دردهای جسمی خود را کاهش دهند تا از مضرات قرص‌ها و شربت‌های شیمایی در امان باشند.

از طرف دیگر نیز برخی از افراد دم کرده گیاهان دارویی را جایگزین برخی از نوشیدنی‌های غیر بومی کرده تا از فواید مثبت آن بر سلامت جسم و حتی روان خود بهره‌مند شوند.

همین مسئله موجب شده که بازار فروش و فراوری گیاهان دارویی داغ شود و مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزدگفت: استان یزدگفت: علی‌رغم برخورداری از آب و هوایی خشک و کویری، کلکسیونی از گونه‌های متنوع گیاهی است به نحوی که بیش از ۸۷۰ گونه گیاهی که نیمی از آنها از ارزش دارویی و صنعتی برخوردارند، در مراتع، کوهستان‌ها و بیابان‌های این استان شناسایی شده است.

یدالله جوادپور افزود:علی رغم خشکی و بارندگی کم در استان، تنوع گونه‌های گیاهی در استان یزد بالاست و جایگاه استان همچنین در تهیه و تولید برخی محصولات فرعی گونه‌های گیاهی در سطح کشور نیز مطلوب است.

تولید سالانه ۹۰۰ تن گیاه دارویی در استان یزد
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: سالیانه ۹۰۰ تن گیاه دارویی در سطح ۹۳۰ هکتار از اراضی زراعی استان یزد تولید می‌شود.

جوادپور گفت: الگوی کشت در این استان به سمت کاشت گیاهان کم آبخواه و مقاوم به شرایط سخت اقلیمی تغییر یافته که در این راستا طی برنامه ۱۰ ساله ضمن کاهش سطح زیرکشت بسیاری از گیاهان پرآبخواه در اغلب عرصه‌های تولیدی انواع گیاهان دارویی که دارای ارزش تولیدی و سودآوری بالاتر و مصرف آب کمتری می‌باشند جایگزین خواهند شد.

یدالله جوادپورادامه داد: ۱۴ رقم گیاه دارویی در استان کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره است.

جوادپور خاطرنشان کرد: در پنج سال آینده سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان یزد به یک هزار و ۶۸۰ هکتار و تولید آن به یکهزار و ۵۰۰ تن خواهد رسید.

وی گفت: برای توسعه و افزایش محصول گیاهان دارویی علاوه بر ارائه آموزش از سوی کارشناسان به کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه در برنامه سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

جواد پورافزود: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گیاهان و برخورداری از بازار فروش خوب از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر از فعالیت در دیگر بخش‌های کشاورزی است.

ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی
کارشناس مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: خشکسالی‌های پی یاپی دراستان وکمبود آب موجب شده تا مسئولان بخش کشاورزی استان شناسایی و ترویج گیاهان دارویی کم آبخواه را دراستان از یک سال پیش دربرنامه کاری خود قراردهند.

حبیبی پور افزود: بالغ‌ بر ۸۷۰ گونه گیاهی در یزد شناسایی‌شده است که ۷۰ درصد این گونه‌های گیاهی در منطقه شیرکوه قرار دارد.

وی گفت: با توجه به چالش کم آبی و شرایط بحرانی منابع آب‌های زیرزمینی، ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصولات گلخانه‌ای در استان وجود دارد.

وی با اشاره به صرفه جویی آب در کشت گیاهان دارویی افزود: کشت و توسعه سطح زیرکشت گیاهان دارویی نه تنها در صرفه جویی آب کمک می‌کند بلکه درآمد خوبی هم برای کشاورزان و بهره برداران استان دارد.

حبیبی پوربا اشاره به معضل بیکاری گفت: معضل بیکاری در استان را با گیاهان دارویی سازگار با کویر که در این خشکی نیز هنوز ادامه حیات می‌دهند، می‌توان برطرف کرد.

وی افزود: برای حل بحران نبود شغل، نبود درآمد و چرخه اقتصادی ضعیف، نظر کارشناسان خبره کار آفرینی بر روی گیاهان دارویی است.

آنغوزه، اسفند، آویشن، زیره سیاه، آلاله، اسفرزه، افسنطین، بذرالبنج یزدی، بارهنگ، بادام شیرین، بادام تلخ، پنیرک خبازی، تاج ریزی، خرفه، شیرین بیان، خارشتر، مرزنجوش و هندوانه ابوجهل، برخی از گونه‌های دارویی و صنعتی استان هستند.

به گزارش صدیقه فلاحتی گزارشگر باشگاه خبرنگاران جوان یزد، رویش گیاهان داروی در شهرستان های یزد، اشکذر، مهریز، هرات، خاتم، اردکان، ابرکوه ومیبد است.

در دل کویر ظرفیت بزرگ گیاهان دارویی قرار دارد که اگر به آن توجه ویژه شود می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که میزان آمار اشتغال در استان افزایش یافته و بخشی از گره بیکاری باز شود.

اتفاق مثبتی که با حمایت از تولید، فراوری، بسته بندی و در نهایت بازاریابی برای محصولات فراوری شده از گیاهان دارویی محقق می‌شود.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید